Co może niepokoić podczas wysiłku fizycznego?

Tętno/ciśnienie tętnicze nie wzrasta lub spada

Jeśli tętno, czy ciśnienie, pomimo wzrostu obciążenia nie rośnie, albo spada, a czujesz zmęczenie i towarzyszą temu zawroty głowy, uczucie słabości, nudności itp. - wysiłek należy przerwać i skonsultować się z lekarzem.

Spadek tętna i/lub ciśnienia tętniczego, pomimo wzrostu obciążenia wysiłkiem jest reakcją nieprawidłową.

 

Tętno bardzo szybko wzrasta

Jeśli po rozpoczęciu treningu tętno bardzo szybko (szybciej niż zwykle na podobnym poziomie obciążenia – np. jednakowe tempo marszu lub poziom obciążenia na rowerze, taka sama waga ciężarka do ćwiczeń itd.) osiągnęło wyznaczony przez lekarza limit – odpocznij, albo zakończ trening w danym dniu. Jeśli sytuacja powtórzy się – skonsultuj to z lekarzem.

 

Wzrost ciśnienia tętniczego

To naturalne, że podczas wysiłku ciśnienie rośnie. Jednak jeśli podczas treningu Twoje ciśnienie wzrośnie do poziomu powyżej 200/110 (wystarczy jedna z tych wartości np.: 180/110 lub 220/90) – przerwij trening.

 

Podczas pomiaru tętna pojawiają się zaburzenia rytmu

Jeżeli podczas pomiaru tętna czujesz nierówne uderzenia (niemiarowy rytm) lub/i masz uczucie „kołatania” w klatce piersiowej, szczególnie kiedy takie zaburzenia pojawiają się podczas lub po wysiłku, a nigdy wcześniej to się nie zdarzało i nie konsultowałeś/aś tego z lekarzem – zakończ trening i skonsultuj się z lekarzem.

 

Zmęczenie


Jeśli wykonywaniu ćwiczeń towarzyszy złe samopoczucie i zmęczenie większe niż zwykle w czasie podobnej aktywności, albo odnosisz wrażenie, że zmęczenie jest nieadekwatne do wykonanego wysiłku, to przerwij trening. Jeśli sytuacja powtórzy się – skonsultuj to z lekarzem.

 

Ponadto zakończ trening i skonsultuj się z lekarzem, jeżeli pojawią się jedne z poniższych objawów:

 

  • ból w klatce piersiowej, duszność,
  • bóle i zawroty głowy, zasłabnięcia,
  • nudności.
Realizacja: Realizacja MEDICALmultimedia
Zamknij i przejdź do serwisu »